Sanitairfabrikant Grohe heeft samen met keramiekfabrikant Villeroy & Boch onderzoek gedaan naar de badkamer van de toekomst. De twee innovatieve bedrijven waren benieuwd naar hoe mensen over twintig jaar in hun huis willen leven en wat elke ruimte dan te bieden moet hebben. Dit resulteerde in vier modellen met elk de focus op één essentieel aspect; de Multi-ID badkamer (persoonlijk met ultiem gemak), de Healthness badkamer (een eigen gezondheidscentrum), de Zero Emissions badkamer (100% genieten, zonder schuldgevoel) en de Selfness badkamer (hypermoderne eigen spa). Het onderzoek is gedaan in samenwerking met het gerenommeerde Zukunftsinstitut in Frankfurt onder leiding van trendwatcher Matthias Horx.
Me-time
Paul Flowers, als Senior Vice President verantwoordelijk voor design bij Grohe, geeft aan: ‘Tijd voor jezelf wordt steeds schaarser. Dit is een van de redenen waarom de badkamer een steeds belangrijkere ruimte wordt in huis. Het is namelijk nagenoeg de enige plek waar je je even terug kunt trekken om te ontspannen en waar je me-time kunt beleven.’ De studie naar de badkamer van de toekomst is een afgeleide van een onderzoek onder ruim 1000 consumenten, een analyse van internationale trends en maatschappelijke ontwikkelingen. Experts hebben de resultaten geïnterpreteerd en kwamen tot de vier modellen.
Multi-ID badkamer: persoonlijke badkamer
Nu al wil meer dan de helft van de consumenten individueel gemak in de badkamer. Met de moderne technologieën over 20 jaar zal het mogelijk zijn om alle elementen in de badkamer bij binnenkomst automatisch aan te passen aan de favoriete instellingen van de bezoeker. Denk aan de kamertemperatuur, de muziek, gekleurde verlichting, hoogte van de wastafel en het toilet, maar ook de gewenste oppervlakken zoals hout, steen of tegels kunnen middels projectie op schermen worden gerealiseerd. Een ander kenmerk van de Multi-ID badkamer is de variatie die aangebracht kan worden in meubels, zo zou het bad verdubbeld kunnen worden tot zithoek, de wastafel tot make-up studio en de spiegel kan veranderen in een news screen. Ook zal veel beslag multifunctioneel zijn; de handdouche kan niet meer alleen doseren met water maar ook met shampoo en de douchecabine kan omgetoverd worden tot een full-body droger. Extra voordeel van de Multi-ID badkamer is dat deze ook leverbaar zal zijn in semi-publieke omgevingen zoals hotels of kantoren. Met gebruik van onder meer op cloud gebaseerde technologieën kunnen gebruikers hun favoriete instellingen ook toepassen in een badkamer ver van huis. Grohe geeft al gehoor aan de behoefte van consumenten voor een Multi-ID badkamer met onder meer de serie GROHE F-digital Deluxe. Een uniek concept waarmee je je douche verandert in een persoonlijke spa. F-Digital Deluxe zorgt voor sfeerverlichting, ontspannende muziek en zachte stoom dankzij GROHE licht-, geluids- en stoommodules.
Healthness badkamer: medische gegevens in de badkamer
Voor mensen die behoefte hebben aan een badkamer met gezondheid gerichte functies, is er de Healthness badkamer. In 2034 zou het mogelijk moeten zijn om de badkamer een centraal punt te laten zijn van gepersonaliseerde gezondheidszorg. Denk bijvoorbeeld aan het vervullen van bewakingsfuncties, meten van lichaamsfuncties en het verzamelen van vitale data over de gebruiker. Zo zou het toilet urine moeten kunnen analyseren, de tandenborstel zou informatie uit het speeksel moeten kunnen halen en zelfs bloedmetingen zouden gedaan moeten kunnen worden met bepaalde methoden. Paul Flowers geeft aan: ‘De visualisatie van medische gegevens in de badkamer zal een belangrijke rol spelen. We hebben grote delen van glas en keramiek waarop de informatie geprojecteerd kan worden in de vorm van pictogrammen of platte teksberichten. Zelfs een soort audio feedback is denkbaar.’ Ook zal de Healthness badkamer fitness-functionaliteiten in kunnen bouwen. Bijvoorbeeld door de gebruiker via een on-screen avatar te motiveren om bepaalde oefeningen te doen, maar ook motiverende muziek kan ingezet worden wanneer een virtuele personal trainer met de gebruiker aan de slag gaat. Verder zal het in deze badkamer door web based technologieën mogelijk zijn om online toegang te krijgen tot de dichtstbijzijnde apotheek en live chats te voeren met artsen.
Zero Emissions badkamer: duurzaamheid en luxe
Steeds meer mensen gaan bij het (ver)bouwen van hun badkamer bewuster om met energiebesparing en andere energie-efficiënte aspecten. Dit bewustzijn zal de komende jaren alleen maar groeien. In de Zero Emissions badkamer verdwijnt het gevoel van schuld door gebruik van natuurlijke hulpbronnen en energie. De badkamer zal een kleine electriciteitscentrale op zichzelf zijn, zal fungeren als een warmtewisselaar en zal een waterzuiveringfaciliteit hebben, waardoor het niet meer nodig is om aangesloten te zijn op het openbare water en energienetwerken. Mensen kunnen dan prima een paar keer per dag douchen of genieten van een whirpool zonder belasting van het milieu. Naast dergelijke milieubesparende technieken zullen natuurlijke materialen zoals hout en klei een grote comeback maken. Zij zijn hygiënisch, niet giftig en composteerbaar, en zorgen bovendien voor een aangenaam klimaat in de badkamer. Kortom, over 20 jaar kan de badkamer duurzaamheid en luxe combineren, evenals ecologie en innovatie.
Selfness badkamer: evenwicht tussen geest, lichaam en ziel
Uit de studie blijkt dat de meeste respondenten hunkeren naar ontspanning en me-time in de badkamer. De Selfness badkamer zal ontworpen en ingericht zijn als een hypermoderne eigen spa. Deze badkamer zal mensen helpen om op een gewenst energieniveau te komen en evenwicht te bereiken tussen geest, lichaam en ziel. Met behulp van audio-apparatuur, sfeerverlichting, aromatherapie en schilderachtige achtergronden geprojecteerd op de muren, zullen gebruikers een reis naar een andere wereld ervaren. Een verscheidenheid van digitale thema’s zal kunnen worden geselecteerd waardoor de badkamer omgezet kan worden in een yoga-studio of een spa-lounge. Bovendien kan een hele reeks van verschillende functies worden geprogrammeerd om de ruimte af te kunnen stemmen op de bioritmes van de gebruikers. Grohe speelt hier al deels op in met de mogelijkheid om de douchecabine te kleuren zodat die voldoet aan de stemming van het moment, de ruimte te laten vullen met stoom en het kunnen laten afspelen van favoriete muziek. Voor handige draadloze bediening via smartphone, I-Pods en I-Pads maken deze toepassingen gebruik van Bluetooth-technologie.
Ongeacht de voorkeur voor een van de badkamers, zal de badkamer van de toekomst aangepast worden aan de veranderende levensstijl waarbij een vloeiende overgang tussen wonen en werken wenselijk is. ‘Grohe is klaar voor deze uitdaging’, aldus Paul Flowers.